BenQ W7000 vs W1070
30 Μαρτίου 2013
Σκόνη…ο φονέας των προβολέων..part I (DLP)
5 Απριλίου 2013

Αυτό το Σαββατοκύριακο, το συνεργείο των φανατικών προβολάκηδων φιλοξενήθηκε στην οικία του φίλου Γιώργου. Ο φίλος Γιώργος είναι νέος στην βιντεοπροβολή και επέλεξε για κινηματογραφική συντροφιά του, τον νέο προβολέα της Optoma με κωδική ονομασία 300Χ.

Πρόκειται πρακτικά για τον γνωστό HD33 DLP μονότσιπο προβολέα της εταιρείας. Την διαφοροποίηση κάνει το γράμμα X που χαρακτηρίζει μια ολόκληρη σειρά. Η μόνη διαφορά ανάμεσα στα μοντέλα της σειράς X είναι ότι η μαμά Optoma δεν πιστοποιεί τα υλικά και δεν διενεργεί διαγνωστικά τεστ καλής λειτουργίας. Κατά τα λοιπά, είναι είναι ολόιδιοι με τα βασικά μοντέλα, με πλεονέκτημα, φυσικά, για τον αγοραστή την χαμηλότερη εμπορική τους αξία.

Πρόκειται, λοιπόν, για έναν 3D προβολέα ανάλυσης 1920χ1080, εξοπλισμένο με 2 HDMI ψηφιακές εισόδους εικόνας, 1 VGA για σύνδεση αναλογική με παλιότερους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, 1 είσοδο χρωματικών συνιστωσών (component) και 1 για απλό σήμα βίντεο (composite). Διαθέτει, φυσικά, την κλασσική σειριακή θύρα για επεμβάσεις από τεχνικούς και μία θύρα USB επίσης για την ίδια δουλειά. Τέλος, υπάρχει η σύνδεση για το 3D και μια trigger για το συγχρονισμό με το άνοιγμα-κλείσιμο της οθόνης.

This is Sparta, λοιπόν, από την Optoma απέναντι στις ‘σειρήνες’ του αναταγωνισμού που ακούνε στο όνομα Benq 1070. Όπως καταλαβαίνετε, ο HD 300X κινείται στην κατηγορία τιμής του 1070, ετοιμοπόλεμος κρατώντας τις Θερμοπύλες της εταιρείας!!

Η ονομαστική του φωτεινότητα είναι 1600 Lumens, το βάρος του 4,5 κιλά, κόμπακτ σε διαστάσεις (W x D x H: 380 x 313 x 122mm) και κυκλοφορεί σε μαύρο χρώμα.

Αντίθετα από τον 1070 δεν φοράει short throw φακό και δεν διαθέτει μετακίνηση φακού.

Αλλά, ας πάμε στο ζουμί…

Ο Γιώργος είχε τοποθετήσει τον προβολέα σε ένα τραπεζάκι περίπου 3,5 μέτρα μακρυά ώστε να ανοίξει τις 106 ίντσες του. Αντί κλασσικής οθόνης, χρησιμοποιεί τον διαθέσιμο τοίχο του βαμμένο με μία μίξη χρωμάτων ώστε να πετύχει μια γκρίζα ουδέτερη απόχρωση στο νούμερο 8 της κλίμακας Munsell. Είναι αλήθεια ότι με το συγκεκριμένο χρώμα χάνει περίπου 30% φωτεινότητας, ωστόσο, λόγω των πολλών ανακλάσεων του χώρου του, θα αποζημιωθεί από την επιλογή του με καλύτερο κόντραστ και λιγότερο ξέπλυμα στην εικόνα του. Πηγή του είχε το άριστο player της WD στην δεύτερη έκδοση.

Χωρίς να χάσουμε άλλο χρόνο, πιάσαμε ‘δουλειά’. Ρυθμίσαμε τα βασικά brightness/contrast/sharpness αντιμετωπίζοντας αρχικά ένα προβληματάκι με την ευκρίνεια. Δεν είχε να κάνει με το φόκους, αλλά, με τη συνολική αίσθηση θολούρας που λαμβάναμε.

-Αποκλείεται, με την καμμία να είναι έτσι DLP προβολέας, είπε ο Νίκος……μήπως έχεις ένα πανάκι γυαλιών? Ρώτησε τον Γιώργο.

Αυτό ήταν! Μετά από τον πολύ απαλό καθαρισμό στον φακό, το πέπλο εξαφανίστηκε και ο προβολέας απέκτησε την γνωστή αίσθηση ευκρίνειας των μονότσιπων. Δεν ήταν κάτι τρομερό, αλλά, το αναφέρουμε για να καταδείξουμε πως και μια λεπτή και ανεπαίσθητη στρώση σκόνης μπορεί να καταστρέψει το οπτικό αποτέλεσμα.

Το mode που προτιμήσαμε να κάνουμε τις ρυθμίσεις βαθμονόμησης της κλίμακας του γκρίζου ήταν το reference mode και αυτό γιατί στα υπόλοιπα, ο προβολέας παρουσίαζε μια αλλόκοτη συμπεριφορά με παράξενους χρωματισμούς στα ψηλά IRE στο πατερνάκι Bars.

Η παρέμβαση του Brilliant Color είναι διακριτική και όχι επιθετική όπως στην περίπτωση των Benq (τουλάχιστον της προηγούμενης γενιάς). Η λειτουργία του επηρεάζει μόνο τα χρώματα αφήνοντας ανέπαφες τις διαβαθμίσεις λευκού. Γενικά, πάντως, προτιμούμε να το έχουμε στο off. Η λάμπα μπήκε σε high mode, γιατί όπως είπαμε, το γκριζάκι της οθόνης κόβει πολύ φως.

Οι πρώτες μετρήσεις ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές και καθησυχαστικές (οι μπάρες των τριών βασικών χρωμάτων στην κλίμακα του γκρι πήγαιναν παράλληλα, πράγμα που μαρτυρούσε την εύκολη βαθμονόμηση). Το gamma που πήραμε ήταν θαυμάσιο επίσης!

Κάπως έτσι ξεκινήσαμε:

 

Με μερικά κλικ το αποτέλεσμα που πήραμε ήταν σχεδόν άριστο (τουλάχιστον στην κλίμακα του γκρι)

 

Κατόπιν προχωρήσαμε στο………κέϊκ!! Εξαίσιο κέϊκ σοκολάτας με βουτήματα, τα οποία ο Γιώργος μας είχε αφήσει ‘προκλητικά’ στο τραπεζάκι. Δεν μπορέσαμε να αντισταθούμε (οι δίαιτες πάντα ξεκινάνε τις Δευτέρες!!).

Πάμε και στα χρωματάκια. Δυστυχώς, ο προβολέας δεν διαθέτει cms, οπότε λίγα μπορούσαμε να κάνουμε. Το γράφημα χρωματικού τριγώνου που πήραμε:

 

Σίγουρα δεν είναι αναφοράς, αλλά, καθόλου ευκαταφρόνητο. Κατόπιν, μετρήσαμε το on/off contrast του προβολέα. Το λουξόμετρο μας έδωσε μια τιμή κοντά στο 2000:1. Τιμή καλύτερη από αυτήν του Benq 1070, από έναν προβολέα ο οποίος, επίσης, δεν χρησιμοποιεί ίριδα και μια από τις καλύτερες για DLP προβολέα χωρίς ίριδα (διακρίναμε το υψηλό on/off του προβολέα πριν καν τον μετρήσουμε είναι η αλήθεια…)

Ας πάμε, όμως, και στις εντυπώσεις.

Καταρχάς, ο χώρος του Γιώργου δεν είναι και ο πιο κατάλληλος για βιντεοπροβολή. Πρόκειται για έναν μακρόστενο χώρο υποδοχής που ενώνεται με το σαλόνι, με λευκούς τοίχους και πολύ κοντά την τζαμένια πόρτα εισόδου. Όπως γίνεται αντιληπτό, οι αντανακλάσεις έκαναν…πάρτυ!! Ωστόσο, ο Γιώργος σαν φανατικός σινεφίλ, σκέφτηκε μερικές θαυμάσιες λύσεις εξασφαλίζοντας το απαραίτητο waf (wife acceptance factor), μειώνοντας σημαντικά τις ανακλάσεις του χώρου και κερδίζοντας σε ποιότητα εικόνας. Φυσικά, έχει κατά νου μερικές ακόμα παρεμβάσεις που κυριολεκτικά θα απογειώσουν την εικόνα του.

Γιατί θα την απογειώσουν? Διότι η εικόνα που λάβαμε από το μηχανάκι της Optoma ήταν θαυμάσια!! Είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον ότι στην entry level κατηγορία τιμής, ο αγοραστής μπορεί να έχει μια τέτοια εικόνα μέσα στο χώρο του στις 100 ίντσες!! Προσοχή…μιλώ για μια τυπική εικόνα σε ένα τυπικό σαλόνι και όχι για μια εικόνα σε bat cave όπου όλα είναι ιδανικά. Ναι, η εικόνα που πήραμε σε αυτές τις συνθήκες ήταν εξαιρετική και ποιοτικότατη.

Σίγουρα οι πιο παλιοί θα έχουν τις ενστάσεις τους, όμως, συνυπολογίζοντας όλους τους παράγοντες (χώρος, τιμή, δυνατότητες), οι σημερινοί προβολείς γύρω στα 1000 ευρώ πραγματικά μπορούν καθηλώσουν με την εικόνα τους ακόμα και τους απαιτητικούς θεατές.

Δοκιμάσαμε τα γνωστά κλιπάκια. Η εικόνα του, θα έλεγα ότι είναι εφάμιλλη με του 1070, με ελαφρώς καλύτερο skin tone και βαθύτερο μαύρο. Αυτή φυσικά είναι μόνο μια εντύπωσή μου, μιας και δεν βλέπαμε τους 2 προβολείς πλάι-πλάι και οι συνθήκες θέασης ήταν πολύ διαφορετικές. Από πλευράς ευκρίνειας θα έλεγα ότι ο 1070 είναι ένα κλικ μπροστά όπως και χρωματικά λόγω cms.

Ο 300άρης χειρίστηκε υπέροχα όλες τις δύσκολες σκοτεινές σκηνές, παρέχοντας όλες τις λεπτομέρειες σε χαμηλό φωτισμό. Σαν γενική αίσθηση δεν μας άφησε ανικανοποίητους σε κανένα τομέα. Όσον αφορά την κίνηση…….εκεί είχαμε κάποια καρδιακά επεισόδια!!

Όχι, μην ανησυχείτε…ο προβολέας και κλειδώνει και παίζει σωστά τα 24 καρεδάκια, όμως, η δυνατότητα αυτή θα είναι πάντα απενεργοποιημένη για τον Γιώργο μιας και είναι ερωτευμένος με το Pure Motion (Frame Interpolation)!!

Οφείλω να ομολογήσω (μιας και έχω σχετική εμπειρία F.I. μέσω του SVP) ότι ο αλγόριθμος δουλεύει υποδειγματικά. Παρότι ο Νίκος δίπλα έτρωγε τα λυσσακά του και ακούγονταν διάφοροι ήχοι όπως:

Βγάλτοοοοοοοο, μαρμελάδα, βιντείλα, παλιοframeιντερπολάκηδες… δεν αντέχω και τη λοιπή γνωστή επιχειρηματολογία των κολλημ……ε, ήθελα να πω, των παραδοσιακών σινεφίλ, η γενικότερη αίσθηση που μου άφησε η χρήση του αλγόριθμου ήταν θετικότατη και μαρτυρά ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προόδου στην επίτευξη όσο το δυνατόν ομαλότερου αποτελέσματος με τα λιγότερα δυνατά τεχνουργήματα.

Δυστυχώς, ο χρόνος μας δεν ήταν αρκετός ώστε να ξεψαχνίσουμε όπως θα θέλαμε το νέο ‘μωρό’ της Optoma, οπότε μένουμε σε αυτές τις γενικές και σχετικά ανεπαρκείς πληροφορίες. Έτσι, δεν είχαμε τον χρόνο να δούμε πως συμπεριφέρεται ο προβολέας στο 3D. Αντιλαμβανόμαστε ότι ενδιαφέρει πολύ κόσμο και θα φροντίσουμε στο μέλλον να καλύπτουμε και αυτή την παράμετρο.

Όπως και να ‘χει, οι εντυπώσεις που μας άφησε ο 300άρης ήταν θετικότατες. Το μηχάνημα στέκεται αξιοπρεπώς πλάι στον ανταγωνισμό, χωρίς προβλήματα. Φυσικά και θα θέλαμε την προσθήκη cms στα μενού του, αλλά, η έλλειψή του βάσει και των διαγραμμάτων που πήραμε, δεν θεωρείται τραγική. Γενικά, είναι ένα εξαιρετικό μηχάνημα που οι κάτοχοί του θα ευχαριστηθούν στο έπακρο.

Και μερικά screenshots..

Καλή διασκέδαση Γιώργο και σε ευχαριστούμε πολύ για την φιλοξενία!! Καλές προβολές!!

 

 

και μια δεύτερη γνώμη από τον Νίκο Τσώλα..

Για αρχή, να ευχαριστήσω θερμά τον Γιώργο που μας φιλοξένησε στον χώρο του και που μας επέτρεψε για κάποιες ώρες να παίξουμε με το “μωρό” του, τον Optoma. Για εμένα έναρξη νέας φιλίας σηματοδότησε αυτό το review.

Δυο λογάκια για τον HD300X…

Μιλάμε για τον Νο1 ανταγωνιστή του “ασυναγώνιστου” BenQ W1070.

Ο προβολέας διαθέτει εξαιρετικό μαύρο για τη κατηγορία του και αφήνει πίσω του χαλαρά τον ανταγωνισμό σε αυτόν τον τομέα. Αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση για αυτό σας το αναφέρω και πρώτο…

Η εικόνα του βέβαια είναι αρκετά “μαλακή” για DLP προβολέα και σίγουρα θα αρέσει περισσότερο στους λάτρεις των τρίτσιπων LCD/SXRD παρά στους DLPάκηδες. Επίσης έχω την εντύπωση ότι τα χρώματα του είναι ελαφρώς πιο “φυσιολογικά” από όλους τους DLP που έχω δει το τελευταίο διάστημα..

Στον τομέα ευκρίνεια χάνει κατά κράτος από τον BenQ 1070 (και από όλους τους BenQ και όχι μόνο) άλλα όχι με τεράστια διαφορά (στην αρχή …πριν καθαρίσουμε τον φακό τρομάξαμε λιγάκι είναι η αλήθεια…)

Εντύπωση μου έκανε ότι για να έρθει σωστά η ευκρίνεια έπρεπε να πουσάρουμε αρκετά το sharpness (μάλλον έτσι δουλεύει το ρυθμιστικό της Optoma).

Από φως..ο προβολέας διαθέτει αρκετό..άλλα σε καμία περίπτωση το φως του 1070. Φυσικά μην φανταστείτε κάποιον σκοτεινό προβολέα….όλοι οι καινούργιοι 3D προβολείς μπορούνε άνετα να καλύψουν οθόνες 120′ ή και παραπάνω…απλά κάποιοι διαθέτουν παραπάνω φως και κάποιοι λιγότερο…

Αναφέρω διαρκώς τον 1070 διότι αποτελεί και τον άμεσο αντίπαλο του μικρού Optoma, καθώς επίσης είναι και πρόσφατες οι εικόνες του στο μυαλό μου (βλέπε συγκριτικό W7000 vs W1070).

Αν διέθετα αυτή τη στιγμή κοντά στα 1000 ευρώ για αγορά προβολέα θα ήμουν πραγματικά σε δίλημμα. Μάλλον (και λέω μάλλον…) θα έγερνα προς τον Optoma λόγω της ικανότητας του να αποδίδει πολύ καλό μαύρο…(λάτρης του μαύρου….τι να κάνω ο “μαύρος”..), εκτός και αν στη διαδρομή μέχρι το μαγαζί και με τα “λεφτά στο χέρι”, τύχαινε πέσω πάνω στον 1070 στο δρόμο….τότε δεν ξέρω πραγματικά τι θα έκανα…

Στα αρνητικά να επισημάνω την αλχημεία που κάνει ο προβολέας στο RGB στα ψηλά IRE (90-100, φαίνεται στα διαγράμματα) και που δεν έρχεται με τίποτα. Πολύ μικρό το κακό βέβαια μιας και σκηνές με 90-100IRE στις ταινίες είναι ελάχιστες (και σε πολλές καθόλου…)

 

Ας φύγουμε όμως λιγάκι από τον Optoma και ας περάσουμε σε κάτι που αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη για εμένα..

Ο Γιώργος διαθέτει μια υπέροχη συλλογή από μινιατούρες και δεν σας κρύβω ότι ζήλεψα..

Όλα τα αυτοκίνητα που έχει χρησιμοποιήσει ο James Bond στις ταινίες του.. 

Διαστημόπλοια και “πρωταγωνιστές” της ταινίας “πόλεμος των άστρων”…και όχι μόνο…

Πολύ ωραίος τρόπος να “δένεις” ένα Home Cinema…και με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο…

 

Σαν τελευταίο γενικό συμπέρασμα σε αυτό το review, θα ήθελα πω, ότι με πολύ λίγα χρήματα στη σημερινή εποχή, όχι μόνο αγοράζεις βιντεοπροβολέα με εξαιρετική εικόνα….άλλα έχεις και αρκετές επιλογές…εντελώς αδιανόητο για λίγο καιρό πριν..τελικά η “κρίση” έχει και την καλή της πλευρά…

Γιώργο το projectorjunkies σου εύχεται καλές προβολές!

3 Comments

  1. Ο/Η Γιωργος λέει:

    Ο Οπτομα μου κ εγω σας ευχαριστουμε για τις υπηρεσειες που μας προσφερατε ,με χαρα θα σας προσφερα αλλο ενα κεκακι κ αυτη την φορα να το απολαυσουμε μαζι με ταινια στα καλυτερα της…αλλα κ να τσεκαρουμε το 3D…..και εαν υπαρχει και ενας w1070 για side by side….οποτε θελετε!!!!
    Φιλικα Γιωργος…

  2. Ο/Η Γιάννης Χατζηγεωργίου λέει:

    Να είσαι καλά Γιώργο, και να χαρείς τον προβολέα σου με πολλές και καλές ταινίες!!

  3. Ο/Η Nίκος Τσώλας λέει:

    Γιάννη στο “καλές” έχω μια ένσταση….που να τις βρει ο άνθρωπος…έχει να βγει τέτοια ταινία κάτι χρόνια…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *