Πριν λίγες μέρες είχαμε τη χαρά να βρεθούμε στον χώρο του φίλου Γιάννη και να (ξανά) ρυθμίσουμε τον προβολέα του. Ο συνονόματος έχει επιλέξει για κινηματογραφική του παρέα τον W7000 της BenQ. Πρόκειται για έναν μονότσιπο DLP προβολέα ανάλυσης 1920 χ 1080.
Στέκεται απέναντι από μια οθόνη δαπέδου 106’ της εταιρείας Visivo στα 5,5 περίπου μέτρα. Ο Γιάννης τον έχει τοποθετήσει πάνω σε μια DIY κατασκευή δαπέδου ούτως ώστε ο φακός να βρίσκεται και να σημαδεύει λίγο πιο πάνω από το κέντρο της οθόνης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, χρησιμοποιεί και το lens shift (μετακίνηση φακού) που διαθέτει ο 7000, ώστε να κεντράρει άριστα την εικόνα του στο πανί του. Πηγή του έχει ένα πολύ δυνατό HTPC επειδή του αρέσει ο αλγόριθμος του frame interpolation μέσω σκριπτ, παρότι ο προβολέας διαθέτει ήδη τη συγκεκριμένη δυνατότητα.
Πριν ξεκινήσω με τα των ρυθμίσεων να πω δύο λόγια για την οθόνη. Ο συνονόματος όταν έψαχνε τρόπους για να στήσει το οικιακό του σινεμά, λόγω αντικειμενικών προβλημάτων διάταξης στον χώρο, πήγε στην επιλογή χειροκίνητης οθόνης δαπέδου. Η οθόνη όταν ξεδιπλώνει, διαθέτει στο κάτω μέρος της μπορντούρα μαύρη ~90 εκατοστών και στηρίζεται στο πίσω μέρος με μεταλλικό σκελετό πολύ καλής ποιότητας. Όταν συζητάγαμε για την επιλογή του, δεν γνώριζα την εταιρεία Visivo, οι δε τιμές της μου φάνηκαν ελαφρώς τσιμπημένες. Μετά ήταν και το θέμα της διάστασης. 106 ίντσες είναι αρκετά μεγάλο κάδρο για να ξεδιπλώνει και να μαζεύει κατ’ αυτό τον τρόπο, οπότε είχα τις αμφιβολίες μου σχετικά με το αν θα ήταν μια καλή επιλογή. Μετά από ένα χρόνο και έχοντας φιλοξενηθεί αρκετές φορές στο σπίτι του Γιάννη, μπορώ να διαβεβαιώσω ότι πρόκειται για μια πολύ καλή οθόνη η οποία δεν δείχνει ίχνος φθοράς ή ζημιάς. Ζάρες ούτε δείγμα!!
Κάπως έτσι ξεκινήσαμε…
Αρχίσαμε με τα βασικά (brightness, contrast, sharpness). Ο προβολέας ήρθε μια χαρά χωρίς ιδιαίτερη σπουδή. Το ίδιο ελπίζαμε και για τα υπόλοιπα της ρύθμισης και ρίξαμε το πρώτο πάτερν για την κλίμακα του γκρι. Πριν παραθέσω τα γραφήματα, να πω ότι ο προβολέας είναι η χαρά των πάτερνς!! Το grayscale ήρθε κυριολεκτικά με δυο κλικ (παρότι το παιδέψαμε λιγουλάκι γιατί θέλαμε την τελειότητα…κάνε και αλλιώς αν έχεις τον Παναγιώτη δίπλα!!), το gamma έκατσε θαυμάσια με μικρές αποκλίσεις από την ονομαστική τιμή που δηλώνει η εταιρεία, ενώ και τα χρώματα ρυθμίστηκαν σε πάρα πολύ καλό σημείο. Εξυπακούεται ότι όλες οι ρυθμίσεις έγιναν με την δυναμική ίριδα απενεργοποιημένη (ο 7000 δεν διαθέτει χειροκίνητη στο κανονικό μενού παρά μόνο στο κρυφό, με το οποίο καλό θα είναι να μην μπλέξει κανείς αν δεν είναι εξοικειωμένος με τα μηχανήματα της Μπενκ), ενώ και η επιλογή Brilliant Color ήταν επίσης απενεργοποιημένη. Δυο λόγια για το B.C….
Είναι σίγουρο ότι οι μηχανικοί της Ταϊβανέζικης εταιρείας έχουν κάνει δουλειά πάνω σε αυτόν τον τομέα. Το B.C. της νέας γενιάς (1070, 1080, 1500, 7000) δεν επηρεάζει την εικόνα όπως στα προηγούμενα μοντέλα (5000, 10000, 20000). Εκτός του ότι εξαλείφθηκε η ενοχλητικότατη κοκκινίλα, μειώθηκε και η διαφορά στη φωτεινότητα. Το νέο B.C. δίνει γύρω στο 30% παραπάνω φως ενώ στην προηγούμενη υλοποίηση έδινε κοντά στο 50% (πρακτικά έπρεπε να το ενεργοποιήσεις με το ζόρι αν έπαιζες σε κάδρο άνω των 100 ιντσών).
Όσον αφορά τα των ρυθμίσεων, να πω ότι τα κοντρόλ του μηχανήματος ακούνε θαυμάσια και δεν είχαμε κάποιο πρόβλημα να έρθουμε κοντά στην αναφορά (αν και προτιμήσαμε το cms να το πειράξουμε από το κρυφό μενού λόγω μεγαλύτερης ακρίβειας στην μικρορύθμιση που προσφέρει η επιλογή αυτή). Ο χώρος του Γιάννη είναι το κλασσικό τυπικό σαλόνι με τα δισεκατομμύρια ανακλάσεις!! Έτσι δοκιμάσαμε να ρυθμίσουμε με 2 διαφορετικές τιμές gamma. Ιδού:
Πάμε στα φώτα…..μάλλον στα πολλά φώτα!! Φάρος!! Μιλάμε για ένα προβολικό με 300W λάμπα.
Τα χρώματα ήρθαν και αυτά περίφημα.
Όσον αφορά την κλίμακα του γκρι, είναι το πιο μικρό ΔΕ που προσωπικά έχω μετρήσει ποτέ σε μέσο (μόνιτορ, τηλεόραση ή προβολέα). Να πούμε σε αυτό το σημείο ότι ο Μπενκ διαθέτει ρύθμιση μονάχα δύο σημείων για την κλίμακα του γκρι!!
Δυο λόγια για τη συμπεριφορά του προβολέα σε διάστημα ενός χρόνου περίπου. Αυτό είναι το δεύτερο καλιμπράρισμα που κάνουμε στον 7000 του Γιάννη. Το πρώτο είχε γίνει όταν είχε περίπου 60-70 ώρες. Αυτή τη στιγμή έχει περίπου 350. Η φωτεινότητά του έχει πέσει γύρω στο 8%, πράγμα το οποίο θεωρείται άριστο αν σκεφτεί κανείς τα τερτίπια των UHP λαμπτήρων. Γενικά, ο προβολέας παρουσιάζει γραμμικότατη συμπεριφορά χωρίς κάποιο ιδιαίτερο και αξιοσημείωτο πρόβλημα. Παραθέτω και τα παλιά γραφήματα για να κρίνετε μόνοι σας:
ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ:
Μετά τη ρύθμιση, ακολούθησαν φυσικά τα απαραίτητα κλιπάκια. Δοκιμάσαμε αρκετές σκοτεινές σκηνές ενεργοποιώντας και απενεργοποιώντας την δυναμική ίριδα. Όπως ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει, οι DLP προβολείς πάσχουν στο κομμάτι του απόλυτου μαύρου, οπότε η χρήση της ίριδας βοηθάει αρκετά δίνοντας πιο κοντραστάτη εικόνα. Η λειτουργία της είναι από αρκετά έως πολύ διακριτική και θα την προσέξετε μονάχα στους λευκούς υπότιτλους με μαύρο φόντο ή στις πολύ ξαφνικές εναλλαγές φωτεινότητας. Γενικά, παρότι δεν είμαι φαν, θα μπορούσα να ζήσω μαζί της. Κατά τα λοιπά, η γνωστή δυναμική ντιελπάδικη εικόνα ξεχυνόταν από το πανί με άριστα χρώματα και πολύ καλό skin tone (δεν διαπρέπουν τα Μπενκ σε αυτόν τον τομέα, αλλά, γενικά παίρνουν υψηλή βαθμολογία). Σε φωτεινές και ημιφωτεινές σκηνές ο προβολέας έπαιζε στην έδρα του, δείχνοντας εξαιρετική συμπεριφορά. Η κίνηση δεν παρουσιάζει κάποιο θέμα (τα 24 ανανεώνονται στα 48Hz) ενώ για όσους προτιμούν πιο βουτυράτη κίνηση υπάρχει και η επιλογή του F.I. (με 3 επιλογές).
Ομοιομορφία φωτεινότητας, χρωματική ομοιομορφία και ευκρίνεια είναι χώροι στους οποίους διακρίνονται οι DLP, οπότε και η ναυαρχίδα της Μπενκ δεν θα μπορούσε να υστερεί ασφαλώς.
Α, ξέχασα…….έχει και 3D!!! Απλά, το αναφέρω για όσους θέλουν να βλέπουν θεατρικές παραστάσεις στο πανί φορώντας τα γυαλιά στα μάτια. Εμένα μου φτάνουν τα 2 που φοράω ήδη, μην το παρακάνουμε!!
Γενικά, είναι ένα κλασσικό DLP μονότσιπο μηχάνημα με όλα τα συν και τα πλην του. Προσωπικά δεν είδα κάτι που δεν είχα ξαναδεί. Είμαι σίγουρος ωστόσο ότι αν ο προβολέας έπαιζε σε χώρο ελαφρώς πιο dedicated και με το απαραίτητο masking στην οθόνη, θα του έδινε σίγουρα ένα 50% παραπάνω στην τελική επίδοση και απόδοση. Αυτό φυσικά σε τίποτα δεν εμποδίζει τον Γιάννη να χαίρεται τις ταινιούλες του!!
Καλές θεάσεις και προβολές να έχεις, αδερφέ, και καλή διασκέδαση!!
Και η δική μου άποψη…
Ας πω δυο λόγια και για τον BenQ 7000! Όπως ακριβώς γράφει και ο Γιάννης Χατζηγεωργίου, ο προβολέας έρχεται πανεύκολα, τόσο στο RGBκαι το Gamma, όσο και στο χρώμα. Το DeltaE0,37 που κατέγραψε το Calman, είναι απλά το καλύτερο αποτέλεσμα που έχουμε πετύχει ποτέ σε προβολέα, όπως μπορείτε να δείτε από το 30IRE και πάνω τα τρία χρώματα είναι απλά το ένα πάνω στο άλλο, κοντεύουν πλέον να σχηματίσουν μια λευκή γραμμή! Το ίδιο πολύ καλά τα πήγε ο προβολέας και στο χρώμα.
Επίσης, δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο από την τελευταία παράγραφο στο κείμενο του Γιάννη Χατζηγεωργίου. Ο χώρος του Γιάννη απέχει μακράν από το να χαρακτηριστεί ιδανικός για βιντεοπροβολή. Ανοιχτόχρωμοι τοίχοι παντού, πολλά κάδρα, μεγάλα έπιπλα με γυάλινες βιτρίνες κτλ., συνιστούν ένα σκηνικό σχεδόν «εφιαλτικό» για οποιονδήποτε προβολέα.
Ο BenQW7000 φιλοξενείται στο σαλόνι του Γιάννη, σε μια υπέροχη χειροποίητη ξύλινη βάση εδάφους, οπότε τα χέρια του είναι «δεμένα», μια και οι δυνατότητες επέμβασης με μασκαρίσματα είναι μηδαμινές.
Στις εντυπώσεις θέασης με αποσπάσματα ταινιών στον χώρο του Γιάννη, αμέσως μετά το καλιμπράρισμα του προβολέα, η επίδραση του χώρου στον προβολέα ήταν πολύ εύκολα αντιληπτή, μια και έλειπε αρκετό κοντράστ και δύναμη από την εικόνα. Εντελώς αντίθετα, ο προβολέας του Γιάννη και με το ίδιο ουσιαστικά καλιμπράρισμα, είχε διαπρέψει στο συγκριτικό με τον BenQ 1070, μια και εκεί έπαιξε στον χώρο του Νίκου, που είναι πολύ μικρότερος και με ελάχιστες αντανακλάσεις, με δύο μικρά μαύρα μασκαρίσματα στα πλαϊνά της οθόνης, αλλά το κυριότερο σε γκρίζα οθόνη. Έστω και σε αυτή τη πολύ μέτρια γκρίζα οθόνη του platinum147 των 130 ευρώ, ο BenQW 7000 ήταν μακράν περισσότερο τρισδιάστατος και κοντραστάτος, με πολύ καλύτερο μαύρο και φυσικά πολύ καλύτερα σκοτεινά πλάνα.
Άρα λοιπόν; Εγώ στη θέση του Γιάννη θα πήγαινα αβλεπί σε ηλεκτρική γκρίζα οθόνη, μια και ο χώρος του δεν επιτρέπει την τοποθέτηση σταθερής οθόνης.
Ο BenQW7000 έχει τα απαραίτητα «γκάζια φωτεινότητας» για να οδηγήσει σωστά μια γκρίζα οθόνη, εάν δεν υπάρξουν υπερβολές στο μέγεθος του κάδρου. Εάν τα χρήματα δεν αποτελούσαν εμπόδιο, εγώ προσωπικά θα πήγαινα σε μια ηλεκτρική Stewart Greyhawk, που με το 0.9 κέρδος της θα άφηνε ουσιαστικά σχεδόν «ανεπηρέαστη» τη φωτεινότητα του W7000, ταυτόχρονα όμως θα του βελτίωνε πολύ το μαύρο του, ενώ θα έκοβε δραματικά τις αντανακλάσεις του χώρου προσφέροντας πολύ στο αποδιδόμενο ANSI contrastτου προβολέα. Το μοναδικό αρνητικό σημείο θα ήταν η παρουσία σε μικρό βαθμό hotspot στην οθόνη, το οποίο όμως θα ήταν περιορισμένο και αντιληπτό μονάχα στα πατερνάκια αναφοράς.
Αντίθετα δεν θα πήγαινα σε μία StewartFirehawk, όχι μόνο γιατί το hotspotθα ήταν πολύ εντονότερο από τη Greyhawk, αλλά και γιατί όπως μπορείτε να δείτε στη φωτό, ο Γιάννης έχει και πλαϊνό καναπέ με σχετικά μεγάλη γωνία θέασης και αρκετά κοντά στην οθόνη, οπότε όποιος καθόταν εκεί θα είχε πολλά και σοβαρά «θέματα» με τη Firehawk.
Τώρα εάν το μπάτζετ ήταν περιορισμένο, θα έριχνα πολύ ψάξιμο στις φτηνότερες γκρίζες οθόνες της αγοράς, για να κατέληγα στη βέλτιστη λύση. Αυτά όσον αφορά κάποιον που ζητάει τα μέγιστα και θέλει να «ξεζουμίσει» και την τελευταία ικμάδα δύναμης από τον προβολέα του. Κι έτσι να μείνει όμως, ο W7000 παίζει μια χαρά και θα προσφέρει πολλά βράδια διασκέδασης και χαράς στον ιδιοκτήτη του.
Να τον χαρείς όσο γίνεται περισσότερο, φίλε Γιάννη…
2 Comments
Κατ’αρχην να ευχαριστησω τον Γιάννη Χατζηγεωργίου και τον Παναγιώτη Βογιατζάκη που για ακόμη μια φορά παραβρέθηκαν στον χώρο μου.
Εκτός του calibration, οφείλω να πω οτι μου έλυσαν πάρα πολλές απορίες και μαζί τους έμαθα αρκετά πράγματα για τα τι και πως της βιντεοπροβολής.
Η αγάπη και το μεράκι τους είναι ανεξάντλητα. Έχουν τη διάθεση και την υπομονή να ακούσουν οποιαδήποτε απορία έχεις και να σου εξηγήσουν τα πράγματα με κατανοητό τρόπο.
Ο Παναγιώτης έχει δίκιο οσον αφορά τον χωρο, μιας και δεν δύναται να τιθασευτεί καθόλου. Είναι στα σχέδια μετακόμιση σε χώρο ο οποίος θα φροντιστεί επιμελώς στο μέλλον.
Εκεί, θα κριθεί εκ νεου ή όποια επιλογή νέας οθόνης αναλόγως του χώρου. Τόσο η επιδαπέδια οθόνη, όσο και η χειροποίητα φτιαγμένη ξύλινη βάση, είναι μια εντελώς προσωρινή λύση, μόνο και μόνο για να λειτουργήσει ο προβολέας πρόχειρα στον χώρο.
Ευχαριστω θερμά τον Γιάννη τον Παναγιώτη και τον Νίκο για την πολύτιμη βοήθεια που μου έδωσαν στο calibration, στις αμέτρητες απορίες μου και τους εύχομαι να συνεχίσουν δυναμικά και ακούραστα να μοιράζονται τις γνώσεις τους.
Να είστε καλά κ. Γιάννη μας και καλές θεάσεις να έχετε!!