Η ιστορία ξεκινάει παλιά στο έτος 1989 όπου η EPSON επηρεασμένη απο την τεράστια επιτυχία της Ελληνικής εθνικής ομάδας μπάσκετ 2 χρόνια πριν,το ’87, ανακοινώνει τον πρώτο ψηφιακό βιντεοπροβολέα και μάλιστα τρίτσιπο.
Σαφώς και αυτός ο βιντεοπροβολέας αξίζει μια θέση στα σημαντικότερα μοντέλα της σύγχρονης ιστορίας της βιντεοπροβολής.
Epson VPJ-700
Με ασύλληπτα χαρακτηριστικά για την εποχή
3 πολυσιλικονούχα πάνελ LCD
Ανάλυση 320Χ220
on/off contrast 100:1
Φωτεινότητα 100 lumen
300W λάμπα αλογόνου
Επόμενα μοντέλα που αξίζει να αναφερθούμε είναι τα δυο μοντέλα της Infocus που λάνσαρε στην αγορά το 1997 περίπου και που κάνανε χρήση DMD chip της texas instruments(το οποίο είχε ανακοινωθεί από το 1996) και LCD optic engine της EPSON αντίστοιχα.
Infocus LP425 (DLP)
Aνάλυση 800Χ600
Φωτεινότητα 700 lumen
Λάμπα 270w αλογόνου
οn/off contrast 400:1
και
Infocus lp725
Ανάλυση 800Χ600
Φωτεινότητα 750 lumen
Λάμπα 150W UHE
on/off contrast 400:1
Την ίδια περίοδο κυκλοφόρησε και τα LP435 και LP735 αντίστοιχα με ουσιαστική διαφορά την υψηλότερη ανάλυση 1024Χ768
Από τιμές να πούμε ότι οι προβολείς αυτοί άγγιζαν τα 10.000 ευρώ σε σημερινά χρήματα.
Ο LP735 αποτελούσε και το αγαπημένο μου μοντέλο ,άλλα δυστυχώς η διάρκεια ζωής του ήταν εξαιρετικά μικρή ,κάτω από 500 ώρες πριν το οπτικό του παραδώσει πνεύμα (δυστυχώς από τότε ξεκίνησε η LCD τεχνολογία να δείχνει την μικρή της αντοχή στον χρόνο εξαιτίας της UV ακτινοβολίας που αλλοίωνε την οπτική μηχανή).
Την ίδια χρονιά (1997) , παρουσιάστηκε και το πρώτο high-end μοντέλο βιντεοπροπροβολέα από την Vidikron, που έκανε χρήση του DLD Chip ,ο Helios. Το όνομα του εμπνευσμένο από την ελληνική λέξη ήλιος και σχεδιασμένος από τον γνωστό οίκο pininfarina (με σαφείς επιρροές από την Ferrari 550 Maranello που σχεδίασε ο ίδιος οίκος την προηγούμενη χρονιά) . Βάρος 16 ολόκληρα κιλά , χρήση δύο Chip (ένα για την κόκκινη συνιστώσα και ένα για την μπλε και πράσινη) και χρήση του καταπληκτικού Faroudja chip στην επεξεργασία και τον εσωτερικό διπλασιασμό των γραμμών. Σχεδιαστικό ντελίριο μέσα-έξω. Τιμή? Κοντά στα 20.000 ευρώ σε σημερινή αναλογία.
Ανάλυση 800Χ600
Φωτεινότητα 550 lumen
Λάμπα 100W αλογόνου
on/off contrast 120:1
Επόμενος σταθμός….2003 και οι πρώτοι σοβαροί ψηφιακοί προβολείς με αυξημένο contrast κάνουν την εμφάνιση τους και μάλιστα σε ανάλυση HD για αποκλειστική χρήση home cinema!
2 απο το στρατόπεδο των LCD και ένας απο το στρατόπεδο των DLP
Sanyo Z2
3LCD Epson οπτική μηχανή
Ανάλυση 1280Χ720
on/off contrast 1300:1
Λάμπα 135W UHP
Sony VPL-HS20
Sony 3LCD οπτική μηχανή
Aνάλυση 1366Χ768
on/off contrast 1300:1
Λάμπα 180W UHP
BenQ PE8700
DMD hd2
Ανάλυση 1280Χ720
on/off contrast 2500:1
Λάμπα 210W UHP
Καταπληκτική εικόνα και από τους τρεις για τα δεδομένα της εποχής με τον BenQ να ξεχωρίζει λόγο contrast. Ο Sanyo υπέφερε από χαμηλή φωτεινότητα και τα γνωστά προβλήματα ανομοιομορφίας του Epson οπτικού. Ο Sony απλά καταπληκτικός ,πραγματικά έδειχνε στην Epson πώς πρέπει να κατασκευάζονται οι LCD οπτικές μηχανές.
Επόμενος σταθμός ,ποιος άλλος BenQ PE8720
Για πολλούς προβολέας σταθμός μιας και μετά την παρουσίαση του οι έννοιες ευκρίνεια ,φωτεινότητα, ansi contrast, βάθος εικόνας και οξύτητα απέκτησαν άλλη βαρύτητα και πολύ υψηλά standards . Aπό που να ξεκινήσει κανείς και που να τελειώσει ,από το φακό ξυράφι? Από το καταπληκτικό του σασί με τα σφραγισμένα οπτικά και τα ηλεκτρικά zoom και focus? Από το full CMS και τη πληθώρα ρυθμιστικών? Τολμώ να πω ότι ακόμη και σήμερα στέκεται αξιοπρεπέστατα ανάμεσα στα μεγαθήρια των 1080 γραμμών.
Μετά τον τελευταίο των Μοϊκανών ,η εποχή full HD ήρθε και άλλαξε κατά πολύ την όλη κατηγορία των βιντεοπροβολέων.
Ίριδες ,αυτορυθμιζόμενα gamma με αλγόριθμους ,εκπληκτικά νούμερα contrast, τεράστιες φωτεινότητες και άλλα πολλά καλούδια.
Όχι ,δεν θα σταθούμε τους δυο πρώτους διεκδικητές του full HD Sony VPL-VW50 και Optoma HD81 που παρουσιάστηκαν το 2006 άλλα στον προβολέα που ανέβασε τον πήχη σε πολύ υψηλά επίπεδα ένα χρόνο αργότερα.
Φυσικά αναφερόμαστε στον JVC HD1
3 D-ILA οπτική μηχανή
Ανάλυση 1920Χ1080
Φωτεινότητα 700 lumen
on/off contrast 15.000:1
Λάμπα 200W UHP
Αυτός ο προβολέας με τα πενιχρά του 700 lumens κατάφερε και απέδιδε πραγματικό 15.000:1 on/off contrast και μάλιστα χωρίς τη χρήση ίριδας! Όσοι τον είδαν τον ερωτεύτηκαν για την υψηλή του φυσική αντίθεση. Χρωματικά να πούμε ότι ο προβολέας δεν διεκδικούσε δάφνες..
Μετά τον HD1 η εξέλιξη έγινε με μικρότερα βήματα ,τόσο μικρά που η εταιρίες άρχιζαν να σκαρφίζονται διάφορα κόλπα marketing όπως το 3D, για να πλασάρουν τα νέα τους μοντέλα που στην ουσία δεν είχαν να προσφέρουν κάτι συγκλονιστικό στην εξέλιξη της εικόνας.
Αυτή ήταν μια μικρή ιστορική αναδρομή σε σημαντικά μοντέλα βιντεοπροβολέων, από την δική μας πάντα οπτική γωνία.
2 Comments
Παληκάρια, καλορίζικο το site και καλή συνέχεια.
Σχετικά με το θέμα μας τώρα… Νομίζω οτι ξεχάσατε να μνημονεύσετε τον σημαντικότερο – ίσως – σταθμό στην ιστορία της ψηφιακής προβολής, τον πρώτο προβολέα που κατάφερε να κοιτάξει στα μάτια τα τέρατα της εποχής, τους θηριώδεις CRT, κι αυτός ήταν ο Hellios της Vidikron.
Και πάλι καλή συνέχεια !
Ευχαριστούμε Κύριε Μπάμπη για τις ευχές σας. Όντως ο Hellios ήταν ένας προβολέας σταθμός στο στρατόπεδο των DLP. Απλά βγήκε ταυτόχρονα με τους πιο προσιτούς infocus και θεωρήσαμε σωστό να μην τον αναφέρουμε. Λάθος μας!Το άρθρο θα ενημερωθεί άμεσα..