Το καλιμπράρισμα την εποχή της κρίσης – Light Space vs Calman
6 Νοεμβρίου 2013
Ansi contrast και on/off contrast
8 Νοεμβρίου 2013

O Optoma HD82 είναι ένας DLP προβολέας της εδώ που φτάσαμε “ποιοτικής-ακριβής” σειράς την συγκεκριμένης τεχνολογίας…και όχι άδικα..

Ο προβολέας ήρθε στα χέρια μας με 1000+ ώρες λειτουργίας και καλιμπραρισμένος.

Το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πάρω μερικές μετρήσεις για να έχω μια αναφορά πριν και μετά τον καθαρισμό, και φυσικά να προβάλω μερικές σκηνές ταινιών αναφοράς ώστε να πάρω μια ιδέα πως αποδίδει στην υπάρχουσα κατάσταση ο προβολέας.

 

Μετρήσεις πριν τον καθαρισμό σε κάδρο 75 ιντσών

Φωτεινότητα

119 lux (lamp low)

162 lux (lamp high)

on/off contrast 1086:1

Δυστυχώς δεν μπόρεσα να πάρω αξιόπιστη μέτρηση σε ansi contarst  λόγω ακατάλληλου χώρου, αλλά σε σκηνές ταινιών που παρακολούθησα θα έλεγα με βεβαιότητα ότι ο προβολέας αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα “φωτοστέφανου” και “φλαταρίσματος” της εικόνας του. Η εικόνα του δεν είχε αυτή την “αγριάδα” των DLP και πλησίαζε επικίνδυνα την εικόνα του αντίπαλου στρατοπέδου, των LCD.

Επίσης μεγάλη εντύπωση μου έκανε η πολύ κακή και αφύσικη κλίμακα του γκρι που είδα στο κλασικό πατερνάκι “πιάνο”. Η κάθε διαβάθμιση της κλίμακας του γκρι είχε και την δική της χρωματική απόχρωση, πράγμα τουλάχιστον ανεξήγητο…δείτε τις παρακάτω δυο φωτογραφίες που τράβηξα με διαφορετικές ρυθμίσεις στην φωτογραφική μηχανή ώστε να αποδοθεί όσο δυνατόν καλύτερα αυτή η χρωματική ανομοιομορφία στην κλίμακα του γκρι…κάτι πραγματικά δύσκολο..

 

Εδώ να πούμε ότι το πρόβλημα αυτό δεν διορθώθηκε ούτε μετά από ρυθμίσεις που προσπάθησα να κάνω στο RGB του προβολέα, απλά άλλαζαν οι αποχρώσεις ..τίποτα άλλο..

Μετά από αυτές τις ενδείξεις, δεν υπήρχε τίποτα καλύτερο από το να “χειρουργήσουμε” τον προβολέα και να δούμε τι από τα παραπάνω μπορούσε να διορθωθεί..ξεκινήσαμε λοιπόν..

 

Η λάμπα βγαίνει εύκολα με καπάκι που είναι ταχείας απασφάλισης…κάτι θετικό…

 

Τεράστιο πρόβλημα αντιμετωπίσαμε στο αλουμινένιο δαχτυλίδι που βρίσκεται στον φακό και που πρέπει οπωσδήποτε να βγει για να προχωρήσουμε στην αποσυναρμολόγηση του προβολέα..είχε απλά φρακάρει και δεν γυρνούσε με τίποτα..είναι αλουμινένιο και δεν μπορείς να το πιάσεις με εργαλεία διότι μπορείς να το σημαδέψεις πολύ εύκολα..

 

Ο προβολέας έχει περίεργη σχεδίαση. Κάτω από το σασί του, η Optoma αποφάσισε να τοποθετήσει τις δυο κύριες board του προβολέα. Την DMD board και την I/O board…

 

Εδώ επιτέλους το εσωτερικό του προβολέα

 

Η αποσυναρμολόγηση συνεχίζεται…σκοπός μας να “πάρουμε” το οπτικό στο χέρι

 

Σκόνη….

 

Αποσυναρμολογήσαμε σχεδόν τα πάντα…

 

Εδώ το “ζουμί” της υπόθεσης…το οπτικό του HD82

 

Ο φωτογραφικός φακός πραγματικά αδυνατεί να συλλάβει την “άθλια” πραγματικά κατάσταση που βρέθηκε ο χρωματικός τροχός του προβολέα…ότι βλέπετε στην φωτογραφία…πολλαπλασιάστε το επί 10!

 

Εδώ ο μηχανισμός Lens Shift…o HD82 διαθέτει κάθετο άλλα και οριζόντιο..κάτι πολύ θετικό..

 

Δυστυχώς με λύπη μας διαπιστώσαμε ότι το οπτικό του HD82 ακολουθεί πιστά τον σχεδιασμό οπτικών DLP προβολέων της infocus, πράγμα το οποίο σημαίνει καθρέφτες και όχι πρίσμα (όπως είναι η αντίστοιχη τακτική της benq). Αυτό σημαίνει ότι μετά από μερικές 100άδες ώρες (πόσες ακριβώς είναι άγνωστο) έχεις χαιρετήσει το 70-80% του ansi contrast του προβολέα σου….

 

Εδώ ο πρώτος καθρέφτης..

 

Δεν είναι η σκόνη…είναι η θαμπάδα (που δύσκολα διακρίνεται στις φωτογραφίες – κοιτάξτε τις γωνίες που είναι ανέπαφες διότι είναι εκτός οπτικού και θα καταλάβετε) που σκοτώνει στην κυριολεξία το ansi contrast του προβολέα..και επίσης μειώνει την φωτεινότητα.

 

Εδώ καθαρισμένος…ο ίδιος καθρέφτης..

 

Εσωτερικά, τα υπόλοιπα μέρη του οπτικού βρέθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση από θέμα σκόνης.

 

Και δεύτερος καθρέφτης…..δυστυχώς…δύσκολη αποσυναρμολόγηση διότι ο καθρέφτης είναι κολλημένος με μαύρη ταινία και κάθε λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο για την ακεραιότητά του..

 

Και αυτός σε μαύρα χάλια… οι φωτογραφίες αδυνατούν να δείξουν το πραγματικό πρόβλημα…δηλαδή το μέγεθος της “θαμπάδας” που καταστρέφει την ανακλαστική ιδιότητα του καθρέφτη..

 

Τέλος έφτασε η ώρα την λάμπας…η οποία αποσυναρμολογήθηκε και καθαρίστηκε..δυστυχώς η Optoma στον HD82 έχει χρησιμοποιήσει την “φθηνή” σειρά λαμπών υψηλής πίεσης της Philips που συνήθως συναντάμε σε Data προβολείς.

Εδώ να πούμε ότι η λάμπα δεν έχει συγκεκριμένη θέση που “κάθεται” στο housing (κάτι πολύ κακό) και αναλόγως την θέση της, δημιουργεί χρωματική ανομοιομορφία στο λευκό. Θέλει προσοχή στην τοποθέτηση της και πειραματισμούς για να βρεθεί η πλέον κατάλληλη θέση. Για εμένα μεγάλο foul στον σχεδιασμό του housing της λάμπας από την Optoma.

 

Μόλις ο προβολέας συναρμολογήθηκε…το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν να πάρουμε μετρήσεις..

 

Μετρήσεις μετά τον καθαρισμό σε κάδρο 75 ιντσών

Φωτεινότητα

144 lux (lamp low) από 119

201 lux (lamp high) από 162

on/off contrast 1352:1 από 1086:1

 

Δηλαδή είχαμε αύξηση κατά 20% περίπου στην φωτεινότητα και κατά 30% περίπου στο on/off contrast.

Αυτά τα νούμερα από μόνα τους δεν λένε τίποτα απολύτως…η αγωνία μας ήταν πρώτον να δούμε αν διορθώθηκε το περίεργο πρόβλημα με τις διαβαθμίσεις του γκρίζου και δεύτερον κατά πόσο επέστρεψε η γνώριμη DLPάδικη κοντραστάτη εικόνα στον HD82.

Στο πρώτο, με χαρά αλλά και απορία διαπιστώσαμε ότι το πρόβλημα σχεδόν εξαφανίστηκε…ακόμη με τις ρυθμίσεις RGB στο default, η κλίμακα του γκρι ήταν σαφώς βελτιωμένη και ομοιόμορφη. Τι ακριβώς ήταν αυτό που δημιουργούσε το πρόβλημα είναι κάτι για το οποίο δεν είμαι σίγουρος, υποθέτω η σκόνη στον χρωματικό τροχό και τον αισθητήρα του, δεν μπορώ να φανταστώ κάτι άλλο.

 

Για την δεύτερη δοκιμή βάλαμε γνωστά αποσπάσματα ταινιών τα οποία είχαμε παρακολουθήσει και πριν τον καθαρισμό.

Εδώ μείναμε πραγματικά άφωνοι. Όποιες λέξεις και να χρησιμοποιήσω δεν θα μπορέσω με τίποτα να περιγράψω αυτή την αλλαγή, είναι κάτι που πρέπει να το δεις με τα μάτια σου για να το πιστέψεις. Ο προβολέας μεταμορφώθηκε σε βαθμό που πραγματικά ούτε εγώ ο ίδιος περίμενα. Το τεράστιο πέπλο που διέκρινε κανείς εύκολα σε όλα τα ημιφωτεινά και σκοτεινά πλάνα και που ξεθώριαζαν την εικόνα, εξαφανίστηκε εντελώς.

Έχω καθαρίσει, για να μην πω χιλιάδες θα πω εκατοντάδες βιντεοπροβολείς…αν με ρωτήσει κάποιος να βαθμολογήσω την αλλαγή εικόνας στην Optoma HD82 πριν και μετά τον καθαρισμό…θα έλεγα με βεβαιότητα ότι είναι μέσα στην πρώτη δεκάδα.

Είστε ιδιοκτήτης Optoma ΗD82 και ο προβολέα σας έχει παίξει αρκετές 100άδες ώρες? Πιστέψτε μας, το να προχωρήσετε στον καθαρισμό του είναι ένα “δώρο” που θα κάνετε στον εαυτό σας. Τέτοια αλλαγή, για εμένα θεωρείται αναβάθμιση και μάλιστα σοβαρή.

Προσοχή! Λόγω πολυπλοκότητας της κατασκευή του HD82, η συμβουλή μας είναι ο καθαρισμός και γενικά η αποσυναρμολόγηση και η συναρμολόγηση του προβολέα να γίνει μόνο από εξειδικευμένο τεχνικό.

Αν από την άλλη νιώθετε ικανοί και αποφασίσετε να πραγματοποιήσετε μια τέτοια “επέμβαση” μόνοι σας, τότε πιστεύω ότι ο οδηγός μας θα σας φανεί αρκετά χρήσιμος και αν τυχόν χρειαστείτε οποιαδήποτε βοήθεια μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας!

 

Μερικά πρόχειρα screen shots..

 

Καλές προβολές φίλοι μου!

 

Νίκος Τσώλας

Τεχνικός συστημάτων προβολής

4 Comments

  1. Ο/Η Παναγιώτης Βογιατζάκης λέει:

    Μπράβο Νίκο, εύγε για το πολύ κατατοπιστικό άρθρο για την αποσυναρμολόγηση και τον καθαρισμό του Optoma HD82. Τέτοια άρθρα μας βοηθούν πολύ να κατανοήσουμε τον “βαθμό φθοράς” που παρουσιάζει η κάθε διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής (DLP, SXRD, DILA κτλ.) στους βιντεοπροβολείς, με το πέρασμα του χρόνου και καθώς οι ώρες λειτουργίας ανεβαίνουν.

    Εντύπωση (πολύ αρνητική) μου έκανε η φωτογραφία με τον ανεμιστήρα της Sunon, αυτής της κινέζικης κ@λ@εταιρείας, που αρέσκεται να φτιάχνει ανεμιστήρες που ακούγονται σαν αεροπλάνα τζάμπο τζετ στη φάση της απογείωσης!!! Δύο ανεμιστήρες αυτής της ανεκδιήγητης εταιρείας (έναν 12βολτο και ένα 24βολτο), είχαν τα δύο UPS που χρησιμοποιώ στο σπίτι, και που ακουγόντουσαν κυριολεκτικά σαν τρακτέρ! Αναγκάστηκα φυσικά να τους αντικαταστήσω και στα δύο UPS, με άλλους πολύ πιο ήσυχους ανεμιστήρες, και από τότε ησύχασαν τα αυτάκια μου και το νευρικό μου σύστημα.

    Απορώ πώς καταφέρνει ο Optoma HD82 να εξασφαλίζει ήσυχη ακουστικά λειτουργία, όταν αυτός ο ανεμιστήρας της Sunon θα ανεβάσει στροφές…

  2. Ο/Η Nικος Χρηστιδης λέει:

    Να ευχαριστησω τον Νικο για αλλη μια φορα για την δουλεια του.
    Πραγματικα ο προβολεας απογειωθηκε και ειναι σαν να εχω αγορασει καινουργιο μηχανημα.Η εικονα δειχνει περισσοτερη συμπαγης με μια 3d αισθηση.Οσοι κατοχοι του Optoma HD82,σπευσατε για αυτη την αναβαθμιση.

  3. Ο/Η Nίκος Τσώλας λέει:

    Και όμως Παναγιώτη ο προβολέας είναι εξαιρετικά αθόρυβος. Ίσως να χρησιμοποιεί κάποια ακριβή σειρά της συγκεκριμένης εταιρίας ανεμιστήρων, δεν γνωρίζω.
    Νίκο σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Να σου πω την αλήθεια, χάρηκα πολύ που διαπίστωσες και εσύ με τα μάτια σου την διαφορά του πριν και του μετά. Να τον χαρείς τον προβολέα σου διότι αποδίδει πραγματικά εξαιρετικά.

  4. Ο/Η παναγιωτης λέει:

    καλησπερα εχω ενα hd82 χαλασμενο.Σας παρακαλω εαν εχετε χρονο επικοινωνηστε μαζι μου.ευχαριστω πολυ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *