Έπρεπε να γίνει!Κατασκευή επίπλου για UST προβολή.
21 Δεκεμβρίου 2020
Αποδίδουν πραγματικό 4Κ οι DLP προβολείς?(επεξήγηση XPR technology)
10 Ιανουαρίου 2021
Show all

Δοκιμάζουμε τον JVC LX-NZ3 (Laser 4K DLP projector)

Κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί στους μικρούς 4Κ DLP projectors όπως φαίνεται. Ούτε η βασίλισσα της βιντεοπροβολής JVC. Αυτό από μόνο του, κάτι λέει θεωρώ…

Πάνε κοντά στα 2 χρόνια που η JVC παρουσίασε τον πρώτο της 4K DLP projector, τον LX-UH1. Εχω δει τον προβολέα στο παρελθόν στα πεταχτά 2-3 φορές αλλά δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να τον πάρω στο στρατηγείο μου και να ασχοληθώ σοβαρά μαζί του.

Αυτή η ευκαιρία μου δόθηκε από την εδώ αντιπροσωπεία της JVC (www.projectorcenter.gr) όμως για τον καινούργιο Laser 4K DLP προβολέα της JVC, τον LX-NZ3, που αποτελεί και την σοβαρή πλέον προσπάθεια της JVC να εισχωρήσει σε αυτή τη δημοφιλή κατηγορία 4K DLP προβολέων… με τον δικό της τρόπο.

Τι είδα, τι βίωσα μαζί του, θα το διαβάσετε στις παρακάτω γραμμές…μην είστε βιαστικοί 🙂

 

O NZ3 είναι ένας DLP προβολέας που κάνει χρήση του πασίγνωστου πλέον 0.47″ chip της texas instruments και που με την τεχνολογία XPR (που ομολογουμένως έχει βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό) στην ουσία τετραπλασιάζει την φυσική ανάλυση του chip και από 2 εκατομμύρια pixels που αυτό διαθέτει, στην οθόνη μας εμφανίζονται τα πολυπόθητα 8.3 περίπου εκατομμύρια pixels που αποτελούν την UHD ανάλυση.

Η τεχνολογία XPR δεν είναι νέα, αλλά διαρκώς βελτιώνεται και πλέον θα έλεγα ότι έχει φτάσει σε σημείο που δικαίως αυτοί οι προβολείς ονομάζονται 4Κ, μιας και αυτό που εισπράττει το μάτι μας είναι όντως 4Κ εικόνα. Μην σας μπλέξω με τεχνικές αναλύσεις πως ακριβώς επιτυγχάνεται αυτό, ούτως ή άλλως θα μιλήσουμε και πιο κάτω αναλυτικότερα για το XPR του μικρού Laser JVC.

Ας περάσουμε στον NZ3 που είναι και το θέμα μας..

Ο Laser DLP προβολέας της JVC είναι ένας μεσαίου μεγέθους προβολέας με βάρος 6.3 κιλά και με διαστάσεις 40 εκατοστά πλάτος, 35 μήκος και μόλις 15 εκατοστά ύψος.

 

Γενικά τον ΝΖ3 θα τον χαρακτήριζα συμπαγή και κομψό προβολέα με αρκετά διακριτικές γραμμές και μια ωραία χρυσή πινελιά γύρω από τον φακό να σπάει την μαυρίλα των πλαστικών του.

 

Διαθέτει φακό με μεγάλο εύρος zoom 1.6Χ πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να ανοίξει 100 ίντσες από μια απόσταση 3 εως 5 μέτρα, κάτι σπάνιο σε προβολείς DLP.

 

Κάτι ακόμα σπανιότερο είναι η παρουσία οριζόντιου και κάθετου lens shift στον NZ3 που τον καθιστά έναν από τους ευκολότερους σε τοποθέτηση DLP προβολείς που κυκλοφορούν εκεί έξω

 

 

 

Από θύρες αξίζει να σταθούμε στις 2 HDMI από τις οποίες η μία είναι ταχύτητας 18gbps HDCP2.2 και επιτρέπει την μεταφορά ατόφιου 4K60Hz υλικού.

 

Η τεχνολογία της πηγής φωτός που χρησιμοποιεί ο NZ3 είναι η γνωστή μας πλέον υβριδική LASER-PHOSPHOR πηγή που συναντάμε όλο και πιο συχνά τώρα τελευταία σε καινούργια μοντέλα.

Οι δίοδοι Laser που χρησιμοποιεί ο NZ3 είναι κατηγορίας Class 3R με συνολική ισχύς τα 65mW (εκπέμπουν μεταξύ 449-461 νανομέτρων) και κάνει χρήση του DMD chip 0.47″ δεύτερης γενιάς της Texas instraments στην οπτική του μηχανή.

Η JVC ονομάζει αυτή τη πηγή Laser “BLU-Escent Laser Light Source” εξαιτίας της τεχνολογίας ανακλώμενου φωσφόρου και οχι διαπερατού που κάνει αυτή τη μηχανή πολύ πιο αποδοτική σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Περισσότερο φως, λιγότερη κατανάλωση ενέργειας και χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας.

Ισχύουν και τα τρία όπως διαπίστωσα στην πράξη…

Η οπτική μηχανή του NZ3 είναι απολύτως σφραγισμένη κάτι που μας εγγυάται απροβλημάτιστη λειτουργία σε βάθος ετών, και μηδενική συντήρηση.

 

Η εταιρία ανακοινώνει φωτεινότητα 3.000 Lumen για τον NZ3 και ελάχιστη διάρκεια ζωής τις 20.000 ώρες σε χρήση πλήρως ισχύως των διόδων Laser.

Το τηλεκοντρόλ που συνοδεύει τον προβολέα δεν κερδίζει βραβείο σχεδιασμού σε καμία περίπτωση, είναι και σχετικά ογκώδες,  αλλά είναι ποιοτικό και δουλεύει καλά. Τα πλήκτρα είναι λαστιχένια με κλικαριστή αίσθηση πατήματος και μεταφέρουν ένα είδος επιβεβαίωσης στον χειριστή ότι η εντολή που δόθηκε έφυγε και ταξιδεύει προς τον υπέρυθρο αισθητήρα του προβολέα.

 

 

Ας ξεκινήσουμε με το μενού του NZ3 και στη συνέχεια να περάσουμε στο κυρίως πιάτο…

 

Μενού

Το μενού του NZ3 είναι σχετικά απλό και εύκολο στη χρήση του. Θα έλεγα πολύ πιο απλό από αυτό των μεγάλών του αδερφών Ν5-Ν7-ΝΧ9.

 

Στην πρώτη καρτέλα συναντάμε τα βασικά ρυθμιστικά της εικόνας

 

Τα pictures modes είναι τρία.

Natural για ισορροπημένη εικόνα και προβολή ταινιών

Cinema για ισορροπημένη εικόνα και προβολή ταινιών σε πλήρη συσκότιση

Dynamic για εικόνα μέγιστης φωτεινότητας σε φωτεινό περιβάλλον

 

 

Στο τέλος της πρώτης καρτέλας συναντάμε μια υποκαρτέλα που μέσα της θα βρούμε τα advance ρυθμιστικά εικόνας

 

Το βασικότατο ρυθμιστικό gamma

 

 

Tα ρυθμιστικά θερμοκρασίας κλίμακας γκρι

 

Το πλήρης CMS ρυθμιστικό χρωμάτων.

 

Ενα ρυθμιστικό με κάποιες έξτρα χρωματικές ρυθμίσεις

Color Enhancement με το οποίο μπορούμε να επέμβουμε συνολικά στον χρωματικό κορεσμό της εικόνας και στην ομαλοποίηση των διαβαθμίσεων του

Skin Tone με το οποίο ρυθμίζουμε χρωματικά τις επιδερμίδες των ανθρώπων και οχι την συνολική εικόνα

Super Resolution το οποίο είναι ένας είδους ρυθμιστικό οξύτητας το οποίο όμως δουλέυει με διαφορετικούς αλγόριθμους ειδικά σχεδιασμένους για να ξεχωρίζει τα περιγράμματα έτσι ώστε τα αντικείμενα να μοιάζουν ότι πετάγονται έξω από την οθόνη

 

Και τέλος τα ρυθμιστικά του HDR10 και HLG.

Μπορούμε να επιλέξουμε εμείς ένα από τα δυο ή να το αφήσουμε στο auto και να επιλέγει ο NZ3 μόνος του αναλόγως το υλικό που τον τροφοδοτούμε.

 

Το picture tone που συναντάμε στα μεγάλα DILA μοντέλα υπάρχει και εδώ και δουλεύει αντίστοιχα ρυθμίζοντας τα επίπεδα φωτεινότητας αναλόγως των τιμών που μεταφέρουν τα meta data του υλικού.

 

Στην δεύτερη καρτέλα συναντάμε το ρυθμιστικό e-shift που το βρήκαμε κάπως εκνευριστικά αργό στις αλλαγές. Με απλά λόγια στην θέση off ο προβολέας παίζει με ανάλυση 1080p και στην Θέση on παίζει με ανάλυση 4Κ

 

Στην τρίτη καρτέλα το σημαντικότερο ρυθμιστικό που συναντάμε είναι αυτό της ρύθμισης του Laser το οποίο μπορεί και παίρνει τις παρακάτω τιμές

Normal : Η πηγή Laser δουλεύει σε μέγιστη φωτεινότητα.
Eco : Μειώνει την φωτεινότητα και τον θόρυβο του προβολέα κατά 30%
Variable LOW: Δουλεύει σαν ίριδα, αναλόγως την σκηνή μειώνει ή αυξάνει την φωτεινότητα της πηγής Laser. Η μέγιστη τιμή του φωτός όμως είναι αυτή του Eco mode
Variable HIGH: Δουλεύει σαν ίριδα, αναλόγως την σκηνή μειώνει ή αυξάνει την φωτεινότητα της πηγής Laser. Η μέγιστη τιμή του φωτός όμως είναι αυτή του Normal mode

 

Στην τέταρτη καρτέλα συναντάμε κάποια υποτυπώδη ρυθμιστικά συστήματος

 

Στην πέμπτη τα advance ρυθμιστικά του συστήματος

 

Και στην έκτη και τελευταία καρτέλα συναντάμε τις διάφορες πληροφορίες

 

 

 

 

 

Δοκιμή

Εστησα τον NZ3 απέναντι από την Celexon Dynamic Slate ALR οθόνη μου και πάτησα το πλήκτρο on/off στο τηλεκοντρόλ. Ο προβολέας ήρθε άμεσα σε ζωή χωρίς χρόνους προθέρμανσης κ.τ.λ και το γνωστό λογότυπο JVC εμφανίστηκε στην οθόνη.

Κεντράρισα μέσα σε δευτερόλεπτα με το πρακτικό και ΠΟΛΥ χρήσιμο lens shift που διαθέτει κουνώντας τα αντίστοιχα δαχτυλίδια στο επάνω μέρος του προβολέα και έφτιαξα με focus με το αντίστοιχο δαχτυλίδι πάνω στο φακό.

Για να πω την αλήθεια μου κακοφάνηκε λίγο που έβλεπα το JVC λογότυπο αλλά παράλληλα έπρεπε αυτές τις ρυθμίσεις να τις κάνω χειροκίνητα και οχι από την άνεση του καναπέ μου μέσω χειριστηρίου, αλλά μην ξεχνάμε οτι ο NZ3 κοστίζει και τα μισά χρήματα από τον επόμενο 4Κ προβολέα της εταιρίας (DLA-N5). Οπότε κάνεις κάπως την καρδιά σου πέτρα και προχωράς…

 

Παρατηρώντας για πρώτη φορά το κάδρο στην οθόνη κατευθείαν το μάτι μου έπεσε πάνω σε ένα περίγραμμα που σχηματίζει αυτό το δεύτερης γενιάς DMD chip και που το αποθανάτισα σε μια overexposed φωτογραφία για να μπορέσετε να το δείτε και εσείς.

 

Είναι ένα ελαφρύ περίγραμμα εκτός εικόνας μεγέθους περίπου 2-3 εκατοστών που υπάρχει εκεί χωρίς λόγο, έτσι για να υπάρχει, δεν επηρεάζει σε κάτι την θέαση, αλλά μου φάνηκε κάπως και ήθελα να το αναφέρω…

Εξερευνώντας το μενού του NZ3 έπεσα πάνω και σε κάτι άλλο που δεν μου άρεσε.

Πηγαίνοντας να ενεργοποιήσεις ή απενεργοποιήσεις το e-shift  βρέθηκα στην παρακάτω εικόνα…

 

Ω ναι, κάθε φορά που ενεργοποιείς ή απενεργοποιείς το 4K eshift μένεις 10 δευτερόλεπτα άγαλμα κοιτώντας μια μαύρη εικόνα. Θα μου πεις υπάρχει κάποιος λόγος να απενεργοποιείς το eshift?Οχι δεν υπάρχει βασικά , αλλα 10 δευτερόλεπτά??10 δευτερόλεπτα??Συγνώμη αλλά εγώ αυτή την καθυστέρηση την βρίσκω εκνευριστική.

 

Οκ Νίκο…ξεπέρασε το είπα από μέσα μου και συνέχισα…

 

Παίζοντας απλά με το μενού του προβολέα και πριν καν βάλω κάποιο υλικό να δω το πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο φωτεινός είναι ο ΝΖ3.

 

Θα μου πεις πόσο φωτεινός βρε Νίκο?

Τόσο φωτεινός θα απαντήσω ώστε στην μικρότερη ρύθμιση του Laser και παίζοντας σε ALR γκρι οθόνη με αρνητικό κέρδος 0.8, η εικόνα είναι σχεδόν κουραστική στις 100 ίντσες. Τι να πω, δεν ξέρω ειλικρινά τι σαλόνια ή οθόνες είχε στο νού της η JVC όταν τον σχεδίαζε, σίγουρα πάντως δεν ήταν οι 100 ίντσες του δικού μου σαλονιού…

Θα μπορούσε λέω εγώ τώρα η JVC να βάλει μια ρύθμιση του laser με διαβαθμίσεις ώστε να μπορεί κάποιος που διαθέτει μικρή οθόνη προβολής να παρακολουθεί χωρίς να κουράζεται από το πολύ φως.

 

Φυσικά κατευθείαν τοποθέτησα τα όργανα μου και άρχισα να παίρνω μετρήσεις. Οπότε πήρα τα παρακάτω νούμερα

Mε τον προβολέα καλιμπραρισμένο στο cinema mode πήρα μέτρηση 1520 lumen με το Laser στην θέση Eco και 2460 lumen στην θέση Normal. Στο mode dynamic με το laser στην θέση Normal πήρα μέτρηση 2890 lumen.

Tα 1520 lumen στην μικρότερη δυνατή ρύθμιση μπορεί να δίνουν μια άκρως εντυπωσιακή θέαση σε 4K HDR10, αλλά σε γενικές γραμμές καθιστούν την θέαση σε μικρές οθόνες κουραστική εως προβληματική.

Θα έλεγα ότι ο NZ3 είναι σχεδιασμένος να παίζει σε οθόνες 120 ιντσών και πάνω, και μάλιστα αρνητικού gain αν είναι δυνατόν όσο αφορά την χρήση home cinema.

Αν κάποιος βέβαια χρησιμοποιεί τον προβολέα του και ως τηλεόραση παρακολουθώντας μέρα ή αθλητικά γεγονότα κ.τ.λ, ίσως να μην υπάρχει καταλληλότερος προβολέας αυτή τη στιγμή για αυτόν.

 

Contrast

Εδώ τα πράγματα είναι κουκιά μετρημένα στους 4K DLP προβολείς και ο NZ3 δεν αποτελεί φυσικά εξαίρεση.

1130:1 έδειξε ο NZ3 στο φωτόμετρο μου

Αυτή είναι η “κατάρα” των 4Κ προβολέων με το σύστημα XPR, με αυτό το contrast θα πρέπει να ζήσει ο κάτοχος τους, δυστυχώς.

Για αυτό τον λόγο όλοι αυτοί οι 4K DLP προβολείς καλό είναι κατά την άποψη μου να παίζουν σε οθόνες ALR με αρνητικό κέρδος. Ο NZ3 δεν αποτελεί εξαίρεση, και μάλιστα με τόσο υψηλή φωτεινότητα που αποδίδει θα έλεγα ότι η ALR οθόνη στην περίπτωση του επιβάλλεται.

Το Contrast του NZ3 αν βάλουμε την ρύθμιση Variable στην πηγή Laser τείνει στο άπειρο μιας και σε μαύρη καρτέλα η πηγή φωτός σβήνει εντελώς. Βέβαια μιλάμε για μια πλασματική μέτρηση που δεν έχει σχέση με την πραγματική θέαση.

 

Μετρήσεις

Out of the box η συμπεριφορά του είναι λίγο περίεργη τόσο όσο αφορά την κλίμακα των διαβαθμίσεων του γκρι, θέλει το πειραγματάκι του στα ρυθμιστικά του.

 

Ετσι είναι το cinema mode του πριν τις ρυθμίσεις, μια περίεργη συμπεριφορά στις διαβαθμίσεις 50% και πάνω, θα έλεγα ο NZ3 προσπαθεί να προσδώσει ακόμα μεγαλύτερη φωτεινότητα στην εικόνα με το τρυκ του χαμηλού gamma.

 

Και έτσι μετά την ρύθμιση (περιέργως με πάρα πολύ λίγα κλικ στα ρυθμιστικά του RGB ).

 

 

Το χρωματικό του τρίγωνο είναι oκ, μια μικρή απόκλιση στα δευτερεύοντα μαντζέντα και κυανό που δεν υπήρχε λόγος καν να ασχοληθώ να τα διορθώσω. .

 

Θα έλεγα ότι αν κάποιος θέλει να πάρει τα μέγιστα από τον NZ3 επιβάλλεται να τον ρυθμίσει σωστά, μόλις το κάνει, πραγματικά η εικόνα του εκτοξεύεται και αποκτά την κινηματογραφική υφή που θα πρέπει να έχει κάθε home cinema προβολέας.

Είπαμε, θηρίο που θέλει εξημέρωση ο NZ3…

 

 

Εντυπώσεις

 

Είναι γνωστό ότι κάθε 4K DLP που κάνει χρήση του XPR module (όλοι δηλαδή) είναι αρκετά θορυβώδης και αυτό οφείλεται στην λειτουργία του συστήματος. Το XPR (για το οποίο θα κάνω ένα ξεχωριστό άρθρο προσεχώς) είναι στην ουσία ένα κρύσταλλο που με την βοήθεια τεσσάρων ηλεκτρομαγνητών μπορεί και κάνει μια ελαφριά κίνηση στον κάθετο και στον οριζόντιο άξονα. Αυτό το σύστημα με τους ηλεκτρομαγνήτες βρίσκεται μεταξύ του DMD chip και του φακού και δημιουργεί έναν θόρυβο που είναι χαρακτηριστικός και μοιάζει κάπως με κροτάλισμα υψηλής συχνότητας.

Ο ίδιος ήχος υπάρχει και στον ΝΖ3 οταν έχουμε ενεργοποιημένο το 4K e-shift στο μενού του (οι περισσότεροι 4K DLD προβολείς ΔΕΝ έχουν την επιλογή να σταματήσεις την λειτουργία του XPR και να δεις εικόνα καθαρή 1080p) αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό από αυτόν που έχω συνηθίσει να ακούω σε αυτά τα 4Κ μοντέλα. Φυσικά και παίζει ρόλο η υλοποίηση του XPR που είναι μοναδική για κάθε μοντέλο και η ποιότητα του μηχανισμού του ποικίλει από προβολέα σε προβολέα.

Στον JVC όπως και περίμενα έχει τοποθετηθεί ένας πολύ ποιοτικός μηχανισμός XPR που είναι σχετικά αθόρυβος και πολύ ακριβής (γιατί και η ακρίβεια είναι ένα θέμα σε αυτούς τους μηχανισμούς, θα το αναλύσω εκτενώς σε επόμενο άρθρο).

Δεν δοκίμασα καθόλου υλικό 1080p στον NZ3 είναι η αλήθεια , του έδωσα κατευθείαν 4K ώστε να δω την απόδοση του σε σχέση με τον N5 που είχα σχεδόν παράλληλα μαζί του.

Βλέποντας τις πρώτες σκηνές σε υλικό που έχω δει σε 10αδες, για να μην πω σε 100αδες προβολείς 4Κ κατευθείαν διαπίστωσα κάτι που πλέον μπορώ να μιλήσω ευθέως για αυτό.

Το 4K XPR module σε DLP προβολείς με το 0.47″ DMD chip αποδίδει με laser πηγή φωτός πολύ καλύτερα από την αντίστοιχη κλασική λάμπα υψηλής πίεσης. Αυτό έχει την εξής εξήγηση.

Το XPR το οποίο μετακινεί, βασικά εκτρέπει το κάθε pixel σε 4 διαφορετικές θέσεις 240 φορές μέσα στο ίδιο δευτερόλεπτο στον κάθετο και οριζόντιο άξονα, χρειάζεται να παίρνει στην εισαγωγή του τα φωτόνια, όσο το δυνατόν πιο “ομοιόμορφα κατανεμημένα” ωστε η εκτροπή αυτή που κάνει να είναι όσο το δυνατόν πιο ακριβής. Δεν ξέρω αν μπορώ να σας το εξηγήσω πιο απλά.

Ετσι οι Laser 4Κ προβολείς που κάνουν χρήση του XPR αποκτούν ένα προβάδισμα όσο αφορά την ακρίβεια μετατόπισης των pixels και πόσο καθαρά αυτά θα αποτυπωθούν στην οθόνη σε σχέση με τους συμβατικούς προβολείς.

Αυτό είναι κάτι ορατό και ένα έμπειρο μάτι το διαπιστώνει πολύ γρήγορα και δεν έχει να κάνει ούτε με τον φακό και ούτε με το υλικό.

 

Ο NZ3 σαν Laser 4K DLP προβολέας εκμεταλλεύεται στο έπακρο θα έλεγα αυτό το προβάδισμα και αποτυπώνει τα pixel του στην οθόνη με ευκρίνεια και καθαρότητα που μπορεί να συγκριθεί περισσότερο με Native 4K προβολείς παρά με τα ξαδερφάκια του DLP 4K.

Για να μην σας τρομάζω αυτό είναι κάτι που δεν αντιλαμβάνεται εύκολα ένας μέσος χρήστης που παρακολουθεί τις ταινίες του στο σαλόνι του. Μπορεί όμως να γίνει εύκολα αντιληπτό σε αντιπαράθεση δίπλα δίπλα δυο προβολέων, ενός laser DLP και ενός με λάμπα.

Θα προσπαθήσω με τρεις φωτογραφίες να δώσω ένα παράδειγμα…

 

Εδώ ένας 4Κ DLP προβολέας με απενεργοποιημένο το XPR του, αρα παίζει σαν ένας 1080p αφού αυτή είναι η native ανάλυση του chip του

 

Εδώ ο ίδιος προβολέας με ενεργοποιημένο το XPR του και πλέον σαν 4Κ προβολέας (δεν είναι out of focus η φωτογραφία, απλά υπάρχει πλέον η “ασάφεια” του XPR που σας είπα πιο πάνω)

 

Εδώ ένας Laser 4K προβολέας με ενεργοποιημένο το XPR του (και συγκεκριμένα ο NZ3)

 

Η διαφορά στις δυο τελευταίες φωτογραφίες δείχνει καθαρά την υπεροχή του laser 4K DLP προβολέα σε σχέση με έναν λαμπάτο όσο αφορά την ακρίβεια του XPR module και την ακρίβεια που αποτυπώνεται στην οθόνη αυτή η μετατόπιση των pixels.

 

Oκ, αρκετά σας ζάλισα με τα τεχνικά θέματα, ας περάσουμε στο ζουμί αυτού εδώ του review που είναι η απόδοση του NZ3

 

Ο συνδυασμός του καλού 4K XPR του NZ3 για τους λόγους που εξηγήσαμε, της αβυσσαλέα φωτεινότητας που μετατρέπει τις 100 ίντσες σε ένα υπερφωτεινό παράθυρο και της οθόνης ALR που πουσάρει το contrast και μειώνει τις ανακλάσεις στο χώρο, είναι μοναδικός.

Αν οχι ο ιδανικός για ξεκούραστες σκοτεινές θεάσεις σε ένα σαλόνι (μάλλον το αντίθετο), σίγουρα θα φέρει χαμόγελα αμηχανίας και ευχαρίστησης στον όποιο παρατηρητή βρεθεί στον δρόμο του.

Η αναλυτικότητα της εικόνας βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα και το pop up effect του συνδυασμού με την ALR οθόνη βγάζει μάτια. Τα πάντα ζωντανεύουν και ξεπηδούν από το πανί με τρόπο εντυπωσιακό.

 

Φυσικά αν κάποιος θέλει να ευχαριστηθεί πραγματικά τον NZ3 θα πρέπει να φροντίσει να τον συνδυάσει με μία οθόνη ALR 120 ιντσών και πάνω (προσωπικά αν δεν είχα περιορισμούς χώρου θα πήγαινα στις 140-150 ίντσες χωρίς να το πολυσκεφτώ). Στις δικές μου 100 ίντσες ο NZ3 έμοιαζε με άγριο ζώο σε κλουβί που “επιτιθόταν” στην οθόνη μου χωρίς οίκτο.

Επαναλαμβάνω, ο NZ3 δεν κάνει για μικρές ίντσες οθόνη, και αυτό το χρεώνω ως λάθος στην JVC που δεν φρόντισε με κάποιο τρόπο να μπορεί να μειωθεί η φωτεινότητα του προβολέα με κάποιο ρυθμιστικό. Και δεν φαντάζομαι καν να είχα οθόνη λευκή με gain 1 τι θα έβλεπαν τα ματάκια μου.

 

Σε υλικό HDR10 είναι όμως που οι όροι αντιστρέφονται και πλέον ευγνωμονείς την JVC που φρόντισε να προικίσει τον NZ3 με τόσο πολύ φως. Οτι και να λέμε, τα μαθηματικά είναι αμείλικτα. Το HDR10 χρειάζεται φως, όσο περισσότερο φως, τόσο πιο εντυπωσιακά μας δίνει τα highlights της εικόνας, αρα τόσο πιο πολύ εντυπωσιάζεται και ο θεατής.

Εδώ αν εξαιρέσουμε την αδυναμία του DMD chip να αποδώσει βαθύ μαύρο, η εμπειρία σε θέαση καλού HDR10 υλικού στον NZ3 είναι μοναδική, τολμώ να πω από τις εντυπωσιακότερες που έχουν δει τα μάτια μου το τελευταίο διάστημα σε προβολέα ανεξαρτήτου τιμής.

Το software της JVC και οι αλγόριθμοι στο Picture tone θυμίζουν σε μεγάλο βαθμό τους μεγάλους DILA της σειράς N και δίνουν κορυφαία απόδοση στον NZ3 όταν αυτός έχει να διαχειριστεί HDR10 ή HLG υλικό.

 

Στις σκοτεινές σκηνές ένας 4K DLP και με τέτοια φωτεινότητα τα βρίσκει σκούρα όπως φυσικά αναμενόταν.

Σκούρο γκρι όμως είναι και το μαύρο του NZ3, κάτι που δυστυχώς έχει αρχίσει να παγιώνεται ως απόδοση σε αυτό το 0.47″ DMD chip ανεξαρτήτως της οπτικής μηχανής που χρησιμοποιεί ο κάθε κατασκευαστής, και αυτό είναι πλέον ενοχλητικό.

Βέβαια αν θέσουμε το Laser του NZ3 στη θέση Variable Low, τότε σε σκοτεινές σκηνές ο προβολέας μειώνει την ισχύ του Laser και σε συνδυασμό με αλγόριθμο που ρυθμίζει το gamma ταυτόχρονα ανα καρέ πετυχαίνει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα βελτίωσης του contrast στα μάτια μας. Αυτή η μείωση είναι πολύ διακριτική και σχεδόν δεν παίρνεις χαμπάρι πότε λειτουργεί και πότε όχι, έτσι κατά την διάρκεια των δοκιμών αυτή την “ίριδα” την είχα ενεργοποιημένη.

Συμβουλή μου σε όλους τους κατόχους ή υποψήφιους αγοραστές DLP 4Κ προβολέων πάντως είναι να συνδυάσουν τον προβολέα τους οπωσδήποτε με μία καλή ALR οθόνη αρνητικού gain. Η βελτίωση στην εμπειρία θέασης είναι συγκλονιστική και αυτή η αδυναμία των DLP στο να αποδίδουν βαθύ μαύρο κουκουλώνεται μαεστρικά.

Από θέμα θορύβου ο NZ3 δεν θα προβληματίσει πλην των περιπτώσεων που θα χρειαστεί να παίξει HDR10 υλικό. Eκεί ανεβάζει στο max την φωτεινότητα του και ο συνδυασμός του τροχού φωσφόρου, του XPR συστήματος και των ανεμιστήρων του που τρέχουν σε μέγιστη ταχύτητα δημιουργούν μια βοή που αν καθόμαστε κοντά στον προβολέα και υπάρχει σιγή στον χώρο, ίσως ενοχλήσει.

 

Σας έφτιαξα και ένα μικρό βίντεο για να πάρετε μια ιδέα για την απόδοση του NZ3, απολαύστε…

 

 

Επίλογος

Ο NZ3 μου άφησε ανάμεικτα συναισθήματα αν θέλω να είμαι ακριβής. Είναι ένας προβολέας που έχει παραξενιές και ειδικές απαιτήσεις από τον ιδιοκτήτη του. Αναζητά μεγάλους χώρους και μεγάλες οθόνες, λεπτομερή ρύθμιση αν θέλουμε να μας δώσει την μέγιστη απόδοση του και υλικό 4K HDR10 για να μας ανταμείψει με την πιο ανάγλυφη και αναλυτική εικόνα που ίσως έχουμε δει σε DLP προβολέα.

Η τιμή του στα 3.699 ευρώ είναι αρκετά τσιμπημένη, αλλά και κάπως δικαιολογημένη αν σκεφτούμε ότι με αυτά τα χρήματα αγοράζουμε προβολέα 4Κ Laser με 2.500 καλιμπραρισμένα Lumen φωτεινότητας και διάρκεια ζωής μεγαλύτερη των 20.000 ωρών χωρίς καμία ανάγκη για συντήρηση. Επίσης το μεγάλο zoom και το κάθετο/οριζόντιο lens shift δίνουν και αυτά ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα στον NZ3 , αυτό της εύκολης τοποθέτησης στον χώρο.

Αυτή τη περίοδο τρέχει και μία μοναδική, σχεδόν απίστευτη Χριστουγεννιάτικη προσφορά από την εδώ αντιπροσωπεία της JVC που για να την δημοσιεύσω ρώτησα δυο και τρεις φορές αν κατάλαβα καλά. Για περιορισμένο αριθμό τεμαχίων ο JVC NZ3 σε μαύρο ή λευκό χρώμα πακέτο με μία οθόνη Celexon Dynamic Slate ALR 120″ στα 2.999 ευρώ.

 

 

Καλές προβολές και μείνετε υγιείς!

 

Νίκος Τσώλας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *